Tilburg, 20 juni: Vluchtelingen welkom – Geen mens is illegaal!

Demonstratie:

Vluchtelingen welkom! Geen mens is illegaal!

20 juni, 14 uur verzamelen op de Heuvel, Tilburg. Van daar houden we een demonstratieve optocht door de stad.

Op zaterdag 20 juni demonstreren wij. Uit solidariteit met vluchtelingen. Voor goede opvang van iedereen die asiel vraagt. Tegen de uitsluiting, agressie en haat waarmee politici, media en fascistische knokploegen bedreigen en erger.

Vluchtelingen welkom, ook in Tilburg. Het minste wat Tilburg kan doen is: opvang voor 981 asielzoeker regelen, zoals de gemeente volgens de Spreidingswet hoort te doen, in plaats van de karige 253 opvangplekken die Tilburg nu heeft. Wij protesteren ook tegen een dreigend verbod op verblijf zonder papieren. Komt dat er toch, dan dient de gemeente sowieso niet aan de uitvoering ervan mee te werken.

20 juni is door de VN uitgeroepen tot Wereldvluchtelingendag. Wij grijpen die dag aan om demonstratief duidelijk te maken wat iedere dag van het jaar geldt: Vluchtelingen welkom – Geen mens is illegaal!

Ieder solidair persoon waar vandaan ook, is welkom op deze demonstratie. Maar we hopen dat mensen deze dag vooral ook aangrijpen om in eigen woonplaats soortgelijke actie op touw te zetten of er aan deel te nemen. Laten we van 20 juni een landelijke actiedag maken!

Het initiatief voor deze demonstratie komt van Vrije Bond Tilburg. Ondersteuning en bredere verspreiding van deze oproep zeer welkom! Voor informatie en contact: vrijebondtilburg(at)riseup.net

1 Mei demonstratie Tilburg: Solidariteit en strijd, overal en altijd

Genocide in Gaza. Grote agressie tegen Iran. Jacht op vluchtelingen: ICE in de VS, Frontex in Europa, wrede asielwetten in Nederland. Trans en queer mensen steeds harder buitengesloten. Klimaat kapot want de schoorsteen moet roken. Steeds schralere inkomens, rechten en voorzieningen voor ons allemaal. Woningen niet te krijgen of niet te betalen. Alles voor de machtigen en rijken en hun destructieve systeem.

Wat we daar tegenover nodig hebben? Solidariteit! Samen in de strijd voor een andere wereld!

Dat onderstrepen we op 1 Mei, dag van de Arbeid. Dus demonstreren wij:

Vrijdag 1 mei, 16.30 uur
Station Centrumzijde/ Spoorlaan, Tilburg

Van daar uit lopen we in strijdbare optocht door de stad en terug naar het beginpunt. Bij begin en eind zijn er sprekers vanuit Tilburg4palestina, Dolle Mina Tilburg, COC Breda/Tilburg en Vrije Bond Tilburg.

Komt allen en demonstreer mee. Immers:
Solidariteit, overal en altijd!

Deze demonstratie wordt gehouden op initiatief van de Vrije Bond Tilburg. Info: vrijebondtilburg@riseup.net

Kom ook naar de 1 mei lezing die de Tilburgse Anarcho Societeit organiseert! 19.30 Stadstuin Theresia. Zie tanarchos.nl

Zondag 26 april 2026: Anarcho Picknick Vrije Bond Tilburg

Binnengekomen vanuit Vrije Bond Tilburg:

Lieve mensen

Wees welkom op volgende Anarcho-Picknick in Tilburg! Datum en tijd: zondag 26 april 2025, van 14 tot 17 uur. Plaats: het Wilhelminapark in Tilburg.

Juist nu, in tijden van fascisme, van klimaatcrisis, voortdurende genocide in Gaza en oorlog in het Midden-Oosten, blijftr het belangrijk om elkaar op te zoeken en samen de kracht te vinden om de strijd voor een betere wereld te blijven voeren. Ook daarom: weer een anarcho-picknick – de eerste in 2026!

Het idee is wederom: wie komt, brengt ook wat te eten/drinken (graag vegan)!) mee om te delen met anderen. Gezelligheid, netwerken, stickers en andere subversieve materialen met elkaar delen, plannen smeden: het kan allemaal… Voel je vrij om iets bij te dragen: met poëzie, muziek, een aankondiging…

Het kan zijn dat het weer een prettige picknick onmogelijk maakt. In dat geval wijken we uit naar een droge plek in de buurt. Daar lopen we dan samen heen vanaf het Wilhelminapark waar we elkaar ook dan eerst treffen.

Tot ziens op de volgende Echte Vrije Bond Tilburg Anarcho Picknick, 26 april vanaf 14 uur, Wilhelminapark, Tilburg! Je vindt ons wel, kijk in het park maar uit naar zwart-rode, zwart-paarse en zwart-roze doeken in het gras, stickers en picknickspullen die daar op liggen, en mensen erbij…

Verspreid deze uitnodiging gerust verder aan mede-anarchisten en mogelijke andere belangstellenden!

De picknick wordt wederom gehost door Vrije Bond Tilburg.

Voor contact en info: vrijebondtilburg(at)riseup.net

Zondag 7 september: Anarcho Picknick Vrije Bond Tilburg

Lieve mensen,

Wees welkom op volgende Anarcho-Picknick in Tilburg! Datum en tijd: zondag 7 september 2025, van 14 tot 17 uur. Plaats: het Wilhelminapark in Tilburg.

Het idee is: wie komt, brengt ook wat te eten/drinken (graag vegan)!) mee om te delen met anderen. Het idee is vooral ook: gezelligheid, netwerken, stickers e andere subversieve materialen met elkaar delen. Voel je vrij om iets bij te dragen: met poëzie, muziek, een aankondiging…

Het kan zijn dat het weer een prettige picknick onmogelijk maakt. In dat geval wijken we uit naar een droge plek in de buurt. Daar lopen we dan samen heen vanaf het Wilhelminapark waar we elkaar ook dan eerst treffen.

Tot ziens op de volgende Echte Vrije Bond Tilburg Anarcho Picknick, 7 september vanaf 14 uur, Wilhelminapark, Tilburg! Je vindt ons wel, kijk in het park maar uit naar zwart-rode, zwart-paarse en zwart-roze doeken in het gras, stickers en picknickspullen die daar op liggen, en mensen erbij…

Verspreid deze uitnodiging gerust verder aan mede-anarchisten en mogelijke andere belangstellenden!

De picknick wordt wederom gehost door Vrije Bond Tilburg.

Voor contact en info: vrijebondtilburg@riseup.net

Zondag 27 juli: Anarcho Picknick Vrije Bond Tilburg

De volgende Anarcho-Picknick in Tilburg van 2025 komt er aan! Die vindt plaats op zondag 27 juli 2025, van 14 tot 17 uur. In het Wilhelminapark, Tilburg.

Het idee is: wie komt, brengt ook wat te eten/drinken (graag vegan)!) mee om te delen met anderen. Het idee is vooral ook: gezelligheid, netwerken, stickers e andere subversieve materialen met elkaar delen. Voel je vrij om iets bij te dragen: met poëzie, muziek, een aankondiging…

Het kan zijn dat het weer een prettige picknick onmogelijk maakt. In dat geval wijken we uit naar een droge plek in de buurt. Daar lopen we dan samen heen vanaf het Wilhelminapark waar we elkaar ook dan eerst treffen.

Tot ziens op de volgende Echte Vrije Bond Tilburg Anarcho Picknick, 27 juli vanaf 14 uur, Wilhelminapark, Tilburg! Je vindt ons wel, kijk in het park maar uit naar zwart-rode, zwart-paarse en zwart-roze doeken in het gras, stickers en picknickspullen die daar op liggen, en mensen erbij…

Verspreid deze uitnodiging gerust verder aan mede-anarchisten en mogelijke andere belangstellenden!

De picknick wordt wederom gehost door Vrije Bond Tilburg.

Voor contact en info: vrijebondtilburg@riseup.net

Tijd voor strijd en solidariteit: demonstreer mee in Tilburg op 1 Mei!

1 Mei-oproep van Vrije Bond Tilburg:

Tijd voor strijd en solidariteit: demonstreer mee in Tilburg op 1 Mei!

Wat een wereld! Trump en Musk, Schoof en Wilders en noem ze maar op: ze slopen alles wat sociaal is. Ze maken de rijken nog rijker, ten koste van ons allemaal. Waar geen geld is voor zorg en onderwijs, is er steeds meer geld voor oorlog. Ze jagen op vluchtelingen. Ze doen volop mee met het uitroeien van Palestijnen. Ze vallen trans en queer mensen aan. Ze slopen het klimaat. Ze maken de vrijheid om actie te voeren voor een betere wereld kapot. Ze maken iedereen verdacht voor wie solidariteit nog iets betekent. Het is hoog tijd voor verzet en strijd.

1 Mei, de Dag van de Arbeid, is de dag waarop we herdenken hoe in de negentiende eeuw arbeiders vochten om de werkdag in te perken. Zij deden dat met solidariteit en strijd. Dezelfde solidariteit die we vandaag de dag nodig hebben om voor elkaar op te komen. Dezelfde strijd die we nodig hebben om de machthebbers en hun agressieve asociale plannen terug te slaan. Voor ieders vrijheid en ieders rechten, tegen alles wat ons vertrapt en verdeelt. Ga met ons de straat op, komende Eerste Mei en demonstreer met ons mee!

Datum en tijd: donderdag 1 Mei. 16.00 uur

Plaats: Station Centrumzijde/ Spoorlaan, Tilburg

We verzamelen daar, en na enkele korte toespraken lopen we in demonstratieve optocht door de binnenstad. Rond 17.15 uur zijn we dan weer bij het station waar we met nog een enkel woord de demonstratie afsluiten.

De demonstratie wordt georganiseerd door Vrije Bond Tilburg. Voor meer informatie: vrijebondtilburg@riseup.net

We wijzen graag ook op de 1 Mei viering van de Tilburgse Anarcho Societeit TAS: een filmvoorstelling ‘s avonds. Daar kunnen we dus na afloop van de demonstratie heen. Voor info: tanarchos.nl

Zondag, 30 maart: Anarcho Picknick Tilburg

Zondag 30 maart 2025 – Anarcho Picknick Tilburg – Sunday 30 March 2025

Lieve mensen,

De eerste Anarcho Picknick in Tilburg van 2025 komt er aan! Die vindt plaats op zondag 30 maart 2025, vanaf 14 uur, in Tilburg. Omdat we zo vroeg in het jaar nog niet op prettig weer rekenen, doen we de picknick overdekt: bij een kameraad thuis! Het idee is: wie komt brengt ook wat te eten/drinken (graag vegan!) mee om te delen met elkaar. Het idee is vooral ook: gezelligheid, netwerken, stickers en andere subversieve materialen met elkaar delen. Voel je vrij om iets bij te dragen: met poëzie, muziek, een aankondiging…

Het is nodig dat je je aanmeldt als je er bij wilt zijn.. Dit in verband met veiligheid en privacy van de kameraad in wiens woning de picknick zal plaatsvinden. Ook is de ruimte beperkt. Na aanmelding krijg je info over waar je heen mag komen.

Opgeven doe je via vrijebondtilburg@riseup.net

Het kan zijn dat het toch heel prettig weer is op de picknickdag. Voor dat geval is er een park vlakbij en verplaatsen we de boel. Dat bekijken we met de deelnemers op de dag zelf.

Tot ziens op de volgende Echte Vrije Bond Tilburg Anarcho Picknick, 30 maart vanaf 14 uur!

Verspreid deze uitnodiging gerust verder aan mede-anarchisten en mogelijke andere belangstellenden!

De picknick wordt wederom op touw gezet vanuit Vrije Bond Tilburg.

Voor contact en info, en om je op te geven: vrijebondtilburg@riseup.net

Een Mei, Dag van de Arbeid: Actie in Tilburg

Een mei vieren arbeiders wereldwijd hun dag. In 1886 ging in de VS op die datum de strijd voor de achturendag los. Arbeiders bonden daarmee de strijd aan. Tegen ondraaglijk lange werktijden, zwaar werk en schandalig lage beloning. Voor een wereld waar mensen vrij zouden zijn, niet langer onderworpen aan winstbejag, kapitaalsmacht en allerlei vormen van onderdrukking. Een wereld van vrijheid, solidariteit en gelijkwaardigheid, een waar we in vrede en vrijheid samen leven.

Die strijd voeren we nog steeds, want die wereld zoals we die willen is er nog lang niet. We zien klimaatverwoesting vanwege fossiele brandstoffen, we zien oorlog om de winning daarvan. We zien heersers die ons tegen elkaar opstoken met racisme en nationalisme. En ze zien nog steeds arbeiders met lage lonen, slechte arbeidsvoorwaarden en lange werktijden. Er is heel veel veranderd. Er is tegelijk nog niets veranderd. De strijd gaat dus door.

Om dat te onderstrepen, om de slachtoffers die in die strijd door de jaren heen zijn gevallen te herdenken, om de solidariteit te vieren… om al deze redenen roept Vrije Bond Tilburg op tot een viering van de Eerste Mei. Dat willen we doen we met een openbare samenkomst in de publieke ruimte. Die is immers van iedereen, en dus ook van ons.

We roepen mensen op op om bijeen te komen op het Johan Stekelenburgplein. Daar willen we we met spandoeken in een halve cirkel gaan staat, daar vertellen we elkaar wat Een Mei voor ons betekent. We vragen mensen, om als ze dat willen, daaraan bij de te dragen door een kort praatje te houden, een gedicht voor te dragen, een lied te zingen. Wie gewoon aanwezig wil zijn, is evenzeer welkom. De samenkomst zal tussen een half uur en drie kwartier duren. Bij voldoende opkomst en enthousiasme hebben we aan het eind een verrassing in petto. Komt allen en vier samen met ons de eerste mei!

Datum en tijd: zondag 1 Mei, 15.00 uur
plaats: Johan Stekelenburgplein, Tilburg
Organisatie: Vrije Bond Tilburg
vrijebondtilburg@riseup.net

We kondigen deze actie openlijk aan via sociale media, websites en wat voor kanalen ons ter beschikking staan. We doen echter welbewust geen aanmelding bij de gemeente. We zijn van mening dat we de vrijheid hebben om in de publieke ruimte onbelemmerd ons geluid te laten horen. We geloven niet dat de gemeente het recht heeft om daarvoor aan allerlei bureaucratische procedures en restrictieve voorwaarden te onderwerpen, zoals in het verleden keer op keer is gebeurd.